Czym jest Black Friday i Cyber Monday?
Czarny Piątek pochodzi oczywiście z USA, gdzie piątek po Święcie Dziękczynienia otwiera bożonarodzeniowy sezon zakupowy. Obecnie ten zakupowy szał trwa cały weekend łącznie z tzw. Cyber Monday. Poniedziałek po owym weekendzie miał z założenia być dniem promocji w sklepach internetowych. W związku z popularyzacją handlu internetowego, obecnie promocje w e-sklepach trwają przez cały Czarny Weekend.
Z praktykowaniem tego zwyczaju możemy od jakiegoś czasu spotkać się na całym świecie, również w Polsce, choć nie na taką skalę jak za oceanem. Niektóre sklepy ogłaszają atrakcyjne promocje na kilka dni przed piątkiem, promując tym tzw. Black Week.
Korzyści wynikające z Black Friday
W obecnych czasach ten zwyczaj zakupowy coraz bardziej przenosi się do przestrzeni internetowej. Jest to związane nie tylko z sytuacją pandemiczną, ale również z postępującą digitalizacją społeczeństwa. Co zatem oznacza Black Friday dla sklepów internetowych? Na pewno okres wzmożonej pracy, w szczególności tej marketingowej. Sklepy konkurują ze sobą o najlepsze oferty i najlepszą reklamę owych ofert. Jedne wybierają tradycyjne billboardy, a inne decydują się na newslettery, reklamy pop-up czy akcje na social mediach. Jednak zazwyczaj ta wzmożona praca się opłaca. Wyniki pokazują, że Black Friday jest korzystny zarówno dla kupującego jak i sprzedającego. Choć w Polsce przeceny w tym czasie nie są tak spektakularne jak w USA to ciągle przyciągają do sklepów wielu zainteresowanych. Przenosi się to na zwiększenie sprzedaży. Według danych Allegro z 2020 roku, sprzedawcy, którzy dołączyli do Black Week na platformie zaliczyli sprzedaż wyższą p 250-300%, a jeszcze lepsze wyniki odnotowali osoby oferujące darmową dostawę. Warto również dodać, że 80% owych ofert pochodziło od małych i średnich firm. Tak więc ta akcja jest w stanie przynieść realne zyski. Należy także podkreślić, że Czarny Tydzień to również szansa na pozyskanie klientów i promocję firmy. Kupujący spotykając się z wysokiej jakości produktami i profesjonalną obsługą mogą wytworzyć pozytywne skojarzenia związane z marką i stać się bardziej skłonni do powrotu do sklepu jeszcze przed świętami lub przy okazji innych zakupów.
Kilka praktycznych porad przed Black Friday
W kilku punktach przedstawimy Ci jak przygotować swój sklep do Black Friday i na co warto w tym procesie zwrócić uwagę.
Dobór oferty
Jednym z podstawowych czynników, które składają się na sukces podczas zakupowego szału jest dobór oferty. Dobierz produkty przecenione lub specyfikę danych rabatów i akcji na podstawie analizy preferencji Twojej grupy docelowej, ich zachowania na Twojej stronie, panujących obecnie trendów i oczywiście stopnia opłacalności. Pamiętaj o tym by Twoja oferta była atrakcyjna dla potencjalnych Klientów oraz przynosiła Tobie zyski.
Kanały komunikacji
Kolejnym krokiem jest ustalenie kanału komunikacji z grupą docelową. Oczywiście musisz zacząć od odpowiedniego przygotowania wyglądu Twojego sklepu, gdyż jest on podstawowym środkiem komunikacji i to właśnie do niego masz przyciągnąć Klientów. Zadbaj by na witrynie pojawił się specjalny baner informacyjny, a w menu pojawiła się kategoria dedykowana wszystkim czarno piątkowym promocjom. Powyższe działania należy wesprzeć poprzez odpowiednią kampanię marketingową. Znając preferencje swoich odbiorców dobierz kanał najbardziej dla nich atrakcyjny. Świetnym pomysłem są informujące o promocjach i zachęcające do zakupu kampanie na social mediach, newslettery czy skorzystanie z płatnych opcji (np. Google Ads, Facebook Ads). Black Friday to również okazja do poszerzenia swojej bazy mailingowej poprzez zachęcenie odwiedzających do pozostawienia swoich danych kontaktowych, np. oferując dodatkowy rabat.
Odpowiednie treści
Wartościowe i interesujące treści oraz estetyczny wygląd swojej witryny i profili to rzeczy, na które odwiedzający zawsze zwracają uwagę. Zatroszcz się o dokładne i praktyczne opisy produktów, dobrej jakości zdjęcia, merytoryczne materiały i ogólną atrakcyjność.
Sprawy organizacyjne
Jedną z najważniejszych kwestii jest również przygotowanie techniczne. Przeanalizuj czy Twoja strona jest czytelna, czy kupujący mogą szybko znaleźć informacje na temat dostawy czy form zapłaty. Przetestuj również jej szybkość. Wzmożony ruch może obciążać witrynę i wydłużać czas ładowania poszczególnych elementów, a internauci nie lubią czekać i nie mogąc wejść na stronę lub podstrony przez więcej niż 5 sekund najpewniej zrezygnują z zakupów. Nie zapomnij również o wcześniejszym zatowarowaniu sklepu, zapewnieniu odpowiedniej ilości personelu, organizacji wysyłek i zadbaniu o odpowiednią komunikację z Klientem.
Weryfikacja i monitorowanie efektów
Ostatnią kwestią jest monitorowanie efektów Twoich działań. Skorzystaj z Google Analytics lub statystyk danych platform by zbadać poziom zaangażowania Twoich odbiorców. Pomoże Ci to ustalić jakie komunikaty i na jakich kanałach najlepiej trafiają do grupy docelowej i gdzie warto zwiększyć swoje działania.