Każdy z nas wie, jak ważną rolę pełnią ceny w handlu. Większość Klientów odwiedzając dowolny sklep w którymś momencie swoich zakupów zwraca uwagę na ceny produktów, którymi są zainteresowani. Ten czynnik może przyciągnąć uwagę potencjalnego Klienta, zadecydować o przewadze nad konkurencją oraz ostatecznie zachęcić (lub przeciwnie zniechęcić) do dokonania zakupu. W handlu internetowym cena gra jeszcze bardziej znaczącą rolę, dlatego warto dokładnie przemyśleć swoją strategię cenową ecommerce.
Strategie e-commerce – czym są i jak je stworzyć
Odpowiednia strategia jest podstawą funkcjonowania dowolnego biznesu i tyczy się to nie tylko takich elementów jak marketing. Świadome decyzje w sprawie pozycjonowania cenowego w sklepie internetowym ecommerce wpływają nie tylko na ceny produktów, ale również na ich jakość, sposób dystrybucji oraz promocji. Pozycjonowanie cenowe może być luksusowe, premium, średnie, niskie oraz ultraniskie. Pozycje cenowe, na których e-commerce skupia się w największym stopniu to te średnie, niskie i ultraniskie. W tej grupie mamy do czynienia z największą konkurencją i dynamicznością, co wymaga ciągłego monitorowania rynku i dostępnych na nim cen. Strategie cenowe ecommerce powinno się opierać na preferencjach grupy docelowej danej firmy. Powinny być one dopasowane do branży, specyfiki oferowanych produktów oraz do person zakupowych, ich zachowań, statusu, stylu życia, potrzeb i wymagań.
Strategia cenowa – sprawa kluczowa
Tak jak już wspominaliśmy ceny mają ogromne znaczenie w procesie zakupowym, w szczególności w branży e-commerce. Atrakcyjna cena połączona z dobrą jakością, skuteczną i spersonalizowaną kampanią marketingową to zazwyczaj klucz do przyciągnięcia Klientów, którzy będę do nas powracać i tym samym maksymalizować sprzedaż. Z tego powodu plan cenowy i działania z nim związane to jeden z najważniejszych punktów strategii sklepu internetowego.
Poniżej przedstawimy Ci kilka najczęściej wykorzystywanych strategii cenowych w e-commerce.
Strategia penetracji rynku
Penetracja rynku jest szczególnie popularną strategią sklepu internetowego przy wchodzeniu na rynek z nowym produktem. W takim momencie firmy ustalają niskie ceny przy jednoczesnym zapewnieniu dobrej jakości i komunikacji, aby zdobyć możliwie największe udziały w rynku. Takie działania mogą zagwarantować dużą popularność i widoczność konkretnej firmy, która zapewnia tym sobie sporą rzeszę powracających klientów i tym samym duże udziały w branży.
Price skimming
Price skimming to kolejna popularna strategia ecommerce. Wymaga ona jednak posiadania prestiżowej marki, oferującej innowacyjne produkty, oraz swojego pewnego grona odbiorców. Oferta najpierw jest skierowana do osób posiadających budżet na szybki zakup nowego droższego produktu, tym samym są oni mniej wrażliwi na cenę. Wiąże się to ze skutecznymi kampaniami marketingowymi przedstawiającymi konkretny produkt jako przełomowy. Następnym etapem tej strategii cenowej ecommerce jest sukcesywne schodzenie z ceny, aby dotrzeć do odbiorców zwracających większą uwagę na budżet.
Strategia cen prestiżowych
Innym typem strategii sklepu internetowego jest ustalanie stałych wysokich cen. Wiąże się to zazwyczaj z wprowadzaniem produktów luksusowych i poprzedzaniem tego głośnymi kampaniami mającymi na celu podkreślenie prestiżu marki i produktów. Takie oferty są wprost skierowane do osób o dużym budżecie i zwracających uwagę na brand. Często takie strategie ecommerce można zaobserwować w branży modowej, jubilerskiej czy też technologicznej.
Strategia Everyday Low Prices
Kolejną strategią ecommerce jest często spotykany koncept Codziennie Niskie Ceny. Charakteryzuje ją wprowadzenie niskich marż na rzecz uzyskania większej sprzedaży. Sklep internetowy ecommerce korzystający z takiej opcji jest znany ze stosunkowo niskich i stałych cen bez większych przedsięwzięć promocyjnych. Takie firmy nie mają dużych możliwości w kwestiach rabatowych ze względu na już niskie ceny bazowe.
Strategia High-Low
Ostatnia z przedstawionych strategii sklepu internetowego charakteryzuje się dominacją w ofercie produktów droższych niż na rynku, lecz jednoczesną obecnością kilku wyjątkowo korzystnych promocji. Tak bardzo przecenione produkty są nazywane generatorami ruchu, gdyż przyciągają na witrynę odwiedzających, którzy być może zdecydują się również na zakup dodatkowych nieprzecenionych produktów. Taka strategia cenowa jest szczególnie popularna w sklepach stacjonarnych. W handlu internetowym może ona okazać się ryzykowną. Użytkownicy internetu mają możliwość korzystania z porównywarek cenowych, które wprawdzie mogą ukazać korzystną promocję, ale z drugiej strony przeglądający mogą szybko zauważyć wyższe stawki za zdecydowaną większość oferowanych produktów. Może to wpłynąć negatywnie na atrakcyjność marki.