Zwiększenie współczynnika konwersji to jedna z kluczowych kwestii dla każdego właściciela sklepu internetowego. Ten wskaźnik realnie wpływa na zyski ze sprzedaży i skuteczność kampanii marketingowych. Jednak przed przejściem do konkretów, warto zapoznać się z istotnymi pojęciami związanymi z konwersją strony.
Co to jest konwersja?
Najprościej mówiąc konwersja strony to czynności, które zachodzą, gdy uda nam się przyciągnąć uwagę użytkowników, przekonać do zakupu i uczynić z nich aktywnych Klientów. Konwersja informuje nas jaka ilość odwiedzających wykonała pożądane przez firmę działania, takie jak: dokonanie zakupu produktów ze sklepu, subskrybcja newslettera, wypełnienie formularza czy założenie konta. Może to zajść przy pomocy odpowiednich postów, ciekawego kontentu, estetycznego wyglądu. Prowadzi to do zbudowania wartościowej relacji z Klientem, co przekłada się na ostateczne zyski.
Czym jest konwersja w e-commerce?
Konwersja sklepu internetowego jest bardzo ważnym czynnikiem w e-commerce, gdyż pokazuje ruch i realny procent sprzedaży. Może ona być również obliczana dla poszczególnych produktów by móc ustalić liderów sprzedaży. W handlu internetowym obliczanie konwersji daje wiele przydatnych informacji na temat aktywności Klientów, które mogą znacznie wpłynąć na strategie marketingowe oraz konsekwentnie na zyski.
Co to jest współczynnik konwersji?
Współczynnik konwersji określa liczbę dokonanych konwersji w przeliczeniu na ilość użytkowników odwiedzających stronę, jest wyrażany w procentach. Wskaźnik konwersji umożliwia ukazanie efektywności witryny oraz ilość użytkowników odwiedzających i podejmujących konkretne czynności przewidziane w celu konwersji. Najczęściej do obliczania wskaźnika konwersji używany jest Google Analytics.
WSPÓŁCZYNNIK KONWERSJI = ILOŚĆ KONWERSJI/ILOŚĆ ODWIEDZIN * 100%
Współczynnik konwersji celu
Współczynnik konwersji celu jest jednym z najważniejszych elementów strategii w sklepie internetowym. Umożliwia on ustalenie założeń witryny i jej kompleksową optymalizację, czyli realnie wpływa na dalszy rozwój sklepu. Konkretne cele są kwestią bardzo indywidualną, zależą od charakteru strony, specyfiki branży czy potrzeb i wymagań grupy docelowej. Najczęstszym celem w sklepie internetowym jest dokonanie zakupu, jednak często towarzyszy temu założenie by Klient wrócił do sklepu, kliknął w baner reklamowy, pozostawił Swoje dane kontaktowe czy udostępnił konkretny produkt w social mediach.
Optymalizacja konwersji
Optymalizacja konwersji (znana także jako strategia CRO) to po prostu cały zespół działań, które mają na celu poprawić współczynnik konwersji ecommerce. Odpowiednia optymalizacja konwersji nie ma racji bytu bez wcześniejszego ustalenia jej celów, zidentyfikowania i opisania grupy odbiorców danych usług i treści. Mając cele i odpowiednich odbiorców, można przejść do kompleksowej poprawy wszelkich wadliwych elementów na stronie oraz optymalizacji witryny pod kątem potrzeb przyszłych Klientów. Takie działania urzeczywistniają wyznaczone cele, przyciągają pożądanych odbiorców i przekonują ich do zostania stałymi Klientami. Optymalizacja konwersji strony jest ściśle związana z optymalizacją SEO i analityką.
Jak poprawić współczynnik konwersji e-commerce?
Znając już wszystkie najważniejsze pojęcia związane z konwersją sklepu internetowego, możemy przejść do konkretnych sposobów, które pomogą zwiększyć współczynnik konwersji.
Funkcjonalność strony
Pierwszym wykonanym przez Ciebie krokiem w drodze do zwiększenia współczynnika konwersji ecommerce powinna być dokładna analiza strony internetowej. Upewnij się, że jest estetyczna, funkcjonalna i łatwo się po niej poruszać. Sprawdź jak długo się ładuje i czy jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Każda witryna powinna także zawierać takie elementy jak wyszukiwarka, koszyk czy widoczny przycisk ‘dodaj do koszyka’. Warto również prześledzić ścieżkę zakupową Klienta i upewnić się, że sfinalizowanie transakcji nie zajmuje zbyt wiele czasu. Skomplikowany proces zakupowy czy konieczność założenia konta aby dokonać zakupu często odstrasza zainteresowanych ofertą Klientów.
Postaw na treści
Opisy produktów pełnią ważną rolę w procesie zakupowym. Powinny one udzielać wszystkich potrzebnych informacji na temat oferowanego produktu. Warto skupiać się na oryginalnych i merytorycznych treściach pozbawionych przesadnego zachwytu. Opisy produktów i kategorii są również bardzo przydatne pod kątem pozycjonowania.
Znaczenie zdjęć i filmików
W takiej witrynie jaką jest sklep internetowy szczególnie ważnym elementem jest prezentacja produktu. Duża ilość wysokiej jakości zdjęć przedstawiających Twój asortyment w ciekawy i atrakcyjny sposób przyciąga uwagę Klientów i sprawia, że mają większą pewność co do jakości produktów. Dobrym pomysłem jest również zamieszczenie krótkiego filmiku prezentującego dany produkt. Oczywiście ilość i rodzaj zdjęć lub filmików powinna być dostosowana do rodzaju asortymentu.
Wysyłka i płatność
Każdy Klient chce mieć wybór. Zapewnij użytkownikom różne metody dostawy i płatności, aby mogli znaleźć opcję najbardziej dostosowaną do ich stylu życia. Opcją szczególnie popularną i zachęcającą do zakupu jest darmowa wysyłka. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na pokrycie kosztów dostawy, zadbaj o to by ceny wysyłki nie były zbyt wysokie oraz pomyśl nad wprowadzeniem darmowej przesyłki od konkretnej kwoty lub w poszczególne dni.
Łatwy kontakt
Dostępne adres i dane kontaktowe to mały, lecz istotny szczegół. Możliwość szybkiego i skutecznego kontaktu w postaci czatu lub infolinii zwiększa zaufanie do marki, co może skutkować zwiększeniem współczynnika konwersji ecommerce.